05

Innovatiekracht

Zeg innovatie, en wij maken een achterwaartse salto van plezier. Innovatie is voor ons de ultieme combinatie van onze missie en visie en van onze waarden. Innoveren doen we dan ook niet met speciale commissies, maar met zijn allen. Iedereen heeft alle vrijheid om iets nieuws uit proberen, of een verbetering door te voeren. Elke dag weer. Hieronder lees je wat dat betekent in de praktijk. 

Onze visie is voor ons een bloedserieuze overtuiging. Werk kan zo veel leuker en beter. En met meer oog voor de maatschappij. Zoom als je wilt even met ons in op de woorden leuker, beter en meer. Het zijn geen woorden waar je op een dag een vinkje achter kunt zetten (zo van: gelukt!), zoals dat wel zou kunnen bij leuk, goed en genoeg. En dat is niet voor niks natuurlijk. Wat ons betreft kan de lat elke dag iets hoger. Of – daar is ie weer – het kan elke dag een procentje beter. 

 

 

Speels en kritisch

Vernieuwen en verbeteren begint bij cultuur. Die moet uitdagen om creatief te zijn, buiten de kaders te denken en de lol zien van uitglijers maken. Dat past precies bij onze kernwaarden Vertrouwen en Gek. Onze collega’s ervaren de veiligheid om kritiek te hebben op wat nog minder goed werkt en met een alternatief te komen.

Zo’n cultuur is er niet vanzelf. Hoe creatief we als mensen we in de aard ook zijn, we leren al vroeg dat je beter binnen de lijntjes kunt kleuren. Al op het consultatiebureau krijgen peuters een aantekening als ze bij de proef waarin ze een figuurtje met blokjes moeten maken, een andere vorm kiezen dan het voorbeeld.

Bij AFAS investeren we daarom veel in het tegenovergestelde: speelsheid. Dat doen we al vanaf dag één. Niet voor niets is een monkey milestone: ‘Ik ben stout geweest’. We maken woordgrappen, geven elkaar bijnamen (kun jij de bijnaam van onze directeur Customer Experience Herman Zondag terugvinden op onze website?), organiseren een medewerker van het jaar-verkiezing met vragen over collega's (zie de foto mash-up hieronder), en geven veel ruimte voor fysieke activiteiten. De beste ideeën komen immers vaak tijdens een rondje hardlopen.

 

 

 

Merkbaar en grondig

Niks erger dan een directie die zegt: ‘we gaan het anders doen’, en dat er vervolgens niks gebeurt. Ja, een commissie die de plannen uitwerkt, het draagvlak onderzoek, in de tijd zet, en een veranderkundige inhuurt om ze uit te rollen. Werk je bij AFAS en heb je een goed idee? Dan zeggen wij: ‘Tof, ga maar doen.’ Maakt niet uit hoe kort of lang je al in dienst bent. En pakt het idee goed uit? Dan borgen we het meteen. We standaardiseren en automatiseren vernieuwingen door ze op te nemen in de workflows van onze eigen software. Of het nu om kleine of om grote dingen gaat. 

Ook het géven van ideeën gaat via workflows. Zo hebben we via onze CSR-workflow verschillende verbetersuggesties ingestuurd gekregen. Bijvoorbeeld: ‘Waarom staat er frisdrank in de koelkasten, als we gezond willen eten en drinken?’ Goed punt. Dus hebben we die frisdrank meteen vervangen door gezond mineraalwater met een smaakje. Andere vraag: ‘Kunnen we in onze pantry's naast de bakken voor restafval en plastic, niet ook een bak voor groenafval zetten? Zodat we het afval nog beter scheiden?’ Tuurlijk! En nu doen we het dus zo. Allemaal.

 

 

Voorbeeld 1: avondklok

Drink your own champagne. Wij gebruiken onze eigen software. En daar proberen we met zijn allen steeds het maximale uit te halen. Kan iets beter? Dan laten onze collega's dat direct weten. Zo hebben medewerkers alleen al in het afgelopen jaar 2800 (je leest het goed: achtentwintighonderd) verbeterideeën via ons intranet aangedragen aan onze eigen procesbeheerders, waarvan er 2200 meteen doorgevoerd zijn. Daardoor kunnen we klanten sneller helpen of wordt het leven gewoon een stukje makkelijker. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de statusmeldingen voor ons cloudplatform, of aan het makkelijker kunnen bestellen van de lunch via ons speciale AFAS Broodjes Bestel Systeem. Dat laatste heeft ook weer een mooi CSR-voordeel: als je vooraf weet hoeveel mensen er mee-eten, heb je minder verspilling.  

Een staaltje razendsnel innoveren had te maken met de avondlockdown in de coronapandemie. Werkgevers hadden een verklaring nodig voor medewerkers die na negen uur ’s avonds de weg op moesten. Voor werkgevers zou dat veel handmatig werk zijn, terwijl ze de gegevens van hun medewerkers gewoon hadden liggen. Daarom hebben we gezegd: wat nou als wij zo’n verklaring in AFAS inrichten, zodat het automatisch gaat, op basis van de HR-gegevens? Dat hebben we met een actieclubje gedaan. Met mensen van development, content, consultants, support en marketing zijn we aan de slag gegaan. Resultaat? Binnen een weekeinde hadden we het geregeld. De werkgevers konden er al op de dag dat de avondklok in ging mee aan de slag. Ook mooi: diezelfde maandag kregen de AFAS-collega’s een goede fles wijn thuisbezorgd. Met een briefje van de directeur customer operations. ‘Dank voor het harde werk, jij maakt dat dit kan voor AFAS.’ 
 

 

Voorbeeld 2: elektrisch wagenpark

Goede ideeën versnellen we graag. Zo’n idee is dat we met zijn allen elektrisch willen rijden. Samen met de medewerkers bedacht in de Raad van Inspiratie. Iedereen die toe is aan een nieuwe leaseauto kiest een elektrische. Simpel. Maar wat nou als je contract nog drie jaar loopt? Dan hebben we een overstapregeling. Daarmee wordt het aantrekkelijk voor medewerkers om eerder te switchen. En dat doen ze dus ook. Op dit moment bestaat 60 procent van ons wagenpark uit volledig elektrische auto’s, en in 2024 zwaaien we de laatste wagen met een verbrandingsmotor uit. Bij een grote verandering als deze is het belangrijk dat je met veel factoren rekening houdt. Zoals: hoe laden mensen die geen oprit hebben? En misschien nog wel belangrijker: hoe gaan we er met z’n allen ook voor zorgen dat er minder kilometers worden gemaakt door de mensen die veel klantcontact hebben?  Zo ging het gemiddeld aantal gereden kilometers van onze collega’s fors naar beneden. Van gemiddeld 33.800 kilometer in 2019, naar 26.500 in 2020, en 19.500 in 2021. 

"Als je zegt dat je als organisatie het belangrijk vindt om je maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen, dan is het verplicht stellen van een volledige elektrische auto een relatief makkelijke. En dan vind ik het 'typisch AFAS' dat we dit ook direct doorvoeren!"

 

Marco Pijnappel - Groepscontroller 
AFAS-collega sinds 2010

 

 

Voorbeeld 3: hybride werken

Onze collega’s van sales en consultancy ervoeren, net als onze andere collega's, in 2020 het plezier van thuiswerken, van online werken en vooral van niet meer elke dag op en neer hoeven naar verre oorden. De voordelen zijn natuurlijk ook enorm. Van minder CO2-uitstoot (voor sommige implementaties bespaarden we 40.000 kilometer, een rondje rond de aarde), en geen loze tijd in de file, tot een betere werk-privébalans en efficiëntere werkvormen. 

Eén ding was helder; we gaan nooit meer terug naar hoe het was. We kunnen zelfs wel stellen dat we hybride werken hebben omarmd. Deels thuis, deels bij de klant en deels in ons eigen clubhuis. En ook hier geldt: dit is geen theoretisch verhaal. We hebben meteen de hele keten erop aangepast. Dus sales verkoopt online consultancy, in al onze uitingen staat dat we alles online doen, en we organiseren functionaliteit in ons product om thuiswerkdagen vast te kunnen leggen. Zodat collega's ook weten dat je op bepaalde dagen thuis werkt, 
Medewerkers hebben zelf de regie, maar we verwachten ook van hen dat ze slimme keuzes maken, en ‘nee’ durven te zeggen. Vind je dat je om wat voor reden naar de klant toe moet? Dan ga je! Vraagt een collega je toch om voor één afspraak naar Leusden te komen op je vaste thuiswerkdag? Dan ga je niet! Met gezond verstand in het belang van AFAS. 

Een interessante nieuwe ontwikkeling is dat werken in het clubhuis. Daar komen consultants en salesmanagers nu vaker dan ooit, om de verbinding te ervaren met AFAS-collega’s en met klanten. Offline of online. En om te genieten van de faciliteiten die het Clubhuis te bieden heeft. Of het nu een potje padellen met de klant is, of trefballen na een salesmeeting. 

"Op locatie bij de klant voel ik me een bevoorrecht mens, overal krijg je een kijkje in de keuken. Klanten vertellen met passie over hun missie of doel en ik mag dan meedenken over hoe de software nog beter ingezet kan worden om dat doel te bereiken."

 

Marloes Zwagerman - Succesmanager
AFAS-collega sinds 2008