06

Gedurfd leiderschap

Mensen met lef. Dat zijn onze leiders. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen en rigoureuze keuzes te maken als dat nodig is. En ze staan altijd voor hun besluiten. Hieronder lees je vier voorbeelden. 

 

Voorbeeld 1: open en bloot

‘Discriminatie bestaat. Dat grijpt me aan, en ik voel me ook verantwoordelijk. Ik ben er niet trots op dat ik me nooit eerder heb verdiept in het onderwerp en de gevolgen ervan. Ik heb nooit bedacht hoe het is om in Nederland te leven en een kleur te hebben, een hoofddoek te dragen, of als man getrouwd te zijn met een man.' Dit schreef onze CEO Bas van der Veldt een tijd geleden in MT/Sprout. Het was een kwetsbaar blog. Zoals hij er meerdere schreef. Ook over zijn leiderschap bijvoorbeeld: ‘Het gebrek aan tegengas brengt het risico met zich mee dat ik ga geloven in mijn eigen sprookje. Terwijl de waarheid is dat ik gewoon heel veel mazzel heb. Als ik onvoldoende kritiek krijg, kan ik mezelf als de held gaan zien. Dan word ik steeds onbesuisder en neem ik beslissingen die voor mij wel kloppen, maar voor de rest niet. En word ik – excuse my French – gewoon een lul.’

Bij AFAS geloven we in de kracht van kwetsbaarheid. Daarover las je al bij Vertrouwen. We willen een echt diverse en inclusieve organisatie zijn. Daarom delen óók de eindbazen hun onzekerheden, misstappen en twijfels. Niet alleen binnen de veilige muren van de directiekamer, maar ook met alle collega’s, via blogs, het Cultuurcafé, een Breek in de Week of gewoon in een een-op-een gesprek. Het liefst zelfs met de buitenwereld. Open en bloot. Dat brengt risico’s voor ons imago met zich mee. Die nemen we op de koop toe. Omdat we weten dat je alleen fundamentele gesprekken op gang brengt, als je eerlijk bent. Die gesprekken zijn nodig om te ontdekken waar het écht aan schort, of wat we echt anders willen. Niet alleen als bedrijf, ook als werkgever in zijn algemeenheid, of als maatschappij als geheel. 

 

 

Voorbeeld 2: actie in de pan

Met de opbrengsten uit al die kwetsbare gesprekken moeten we natuurlijk wel iets doen. En dat doen we ook. Zo doen we samen met de Radboud Universiteit onderzoek naar hoe divers en inclusief AFAS nu eigenlijk is. Dat is geen quickscan, maar een serieus promotieonderzoek. Voor ons is dat spannend. We denken dat we het best goed voor elkaar hebben, maar dat wéten we natuurlijk niet. Maar ook hier geldt: zonder kwetsbaarheid geen resultaat.

Een tweede voorbeeld is het organiseren van tegengeluid. Hiervoor hebben onze CEO en CFO, naast de al eerder genoemde Moraalridders, twee hofnarren aangenomen. Die hebben maar één taak: het koninkrijk AFAS verkennen, kijken wat er niet goed gaat, en dat zonder omhaal van woorden (het liefst met een pijnlijk goede grap) teruggeven aan de directie.

"Elke organisatie heeft heilige huisjes. Het is fijn dat er bij AFAS heel actief wordt gekeken welke blinde vlekken dat oplevert en dat er daardoor ook actie ondernomen kan worden als iets meer meer bij de tijd is. Geen onderwerp wordt daarbij geschuwd. Dat tekent voor mij de wendbaarheid van AFAS."

 

Rik ten Wolde - Marketingmanager (en Moraalridder)
AFAS-collega sinds 2011

 

 

 

Voorbeeld 3: grootste clubhuis van Nederland

Je kunt er niet omheen: ons AFAS Clubhuis en AFAS Theater. Op een terrein van 44.000 vierkante meter, bouwden we een pand met zo’n 600 werkplekken, 5 auditoria, een restaurant voor 600 gasten, bioscoop, sportfaciliteiten én een theater met plaats voor 850 gasten. 

Laten we het beestje maar bij de naam noemen. Ons nieuwe gebouw heeft handenvol geld gekost. Hebben we keurig voor gespaard, daar niet van. Er werd geen cent van de bank geleend. Maar een beetje megalomaan kan het ook lijken. De veilige keuze was geweest om bescheidener te bouwen. Kleiner en grijzer. Daar heeft onze directie niet voor gekozen. Dat zit zo. Wij zijn ervan overtuigd dat inspiratie meestal samengaat met verbinding, met ontmoeting en met onvergetelijke ervaringen. En tegelijkertijd dat samenwerken meer is dan op één locatie achter een bureau zitten. We bouwden daarom een pand waarin dat allemaal op de meest ideale manier kan. En dat pakt in de praktijk ook zo uit. We ontvangen heel veel mensen. Van klanten en relaties, tot leveranciers en musicalbezoekers tot bedrijven die ons Clubhuis gebruiken als externe vergader- of opleidingslocatie. Gemiddeld verwachten we het komende jaar tussen de 8.000 en 10.000 bezoekers per week. Allemaal mensen die we in de watten leggen, en inspireren om beter te ondernemen. 

 

 

 

Voorbeeld 4: het beste in plaats van het makkelijkste

Durven is iets anders dan de waaghals uithangen. Het gaat over weloverwogen de juiste keuzes maken, ook als die risico’s op het gebied van klanttevredenheid met zich meebrengen. AFAS gaat daar best ver in. Zo kregen al onze klanten te horen dat ze over moesten van een lokale omgeving waar hun AFAS-software draaide, op onze AFAS cloudomgeving. Wij weten: dat is sneller, veiliger en beter schaalbaar. Dus maakten alle klanten de overstap. Of ze nu wilden of niet. Inmiddels is iedereen daar overigens zeer tevreden mee. 

Ander voorbeeld: iedereen wil veilig werken, en wij voelen het als onze plicht om ervoor te zorgen dat onze software echt veilig ís. Ook als dat betekent dat klanten iets meer moeite moeten doen, dan ze fijn vinden. Daarom hebben we het al even geleden verplicht gemaakt om met tweefactorauthenticatie in te loggen op onze software. Zo weten we zeker dat jij jij bent. Daarin gaan we verder dan veel andere softwareleveranciers. En er is er ook geen uitzondering mogelijk. Eind vorig jaar werd duidelijk dat SMS als tweede factor niet zo veilig meer is, vandaar dat we ook daar mee gestopt zijn. Klanten gaan gewoon mee naar een veilige variant. Dat zijn niet de leukste verhalen om te vertellen, en het vraagt durf om voet bij stuk te houden. Toch doet AFAS dat. Want we willen niet het makkelijkste, we willen het beste.