Aan het woord: Commercieel specialist Bart Vissers

“Door het warme welkom was ik meteen verkocht”

 

Uitgelicht - Bart Vissers

 

Werkt bij AFAS Sinds:

2019
Functie:

Commercieel Specialist

 

Als student Commerciële Economie vond Bart Vissers het best spannend om bij een softwarebedrijf aan de slag te gaan. Hij wist niet goed wat te verwachten. Moet je bijvoorbeeld veel IT-kennis hebben? Bovendien ligt Leusden ook nog eens zo’n 85 kilometer van zijn woonplaats. Waarom kies je dan toch voor een baan bij AFAS? Een prettige kennismaking, positieve verhalen over de organisatie en een duidelijk perspectief waren de basis. Een goed gevoel tijdens een dag meelopen in het Clubhuis trok hem over de streep. Hij deelt graag zijn ervaringen.

"Tijdens mijn studie raakte ik gefascineerd door het salesproces. Voor mijn Minor Sales deed ik mee aan internationale saleswedstrijden. Zo leerde ik de uitdagingen van een aantal grote IT-bedrijven kennen. Ik had eerst het idee dat ze wat oubollig waren, omdat ik weinig jonge mensen kende die er werkten. Tijdens de salescompetities merkte ik dat dit niet zo was. Toen ik bij een evenement op de HAN mensen van AFAS ontmoette, moest ik mijn beeld helemaal bijstellen. Zij waren zo enthousiast en open dat ik heel nieuwsgierig werd naar het bedrijf daarachter. Ik kreeg meteen een uitnodiging voor een rondleiding in Leusden. Mede door het warme welkom daar was ik snel verkocht."

Gedeelde interesses

"Ik zie de functie van Commercieel Specialist als een mooie stap tussen school en een Sales-rol. Het ontwikkeltraject voor deze rol voelt goed. Je legt een stevige basis en alles wat je doet en leert is direct aan de praktijk gelinkt. De goede klik met mijn directe collega’s en van andere afdelingen zorgt bovendien voor een dynamiek waar ik me prettig bij voel. Ik ben onderdeel van een jong en ambitieus team dat dezelfde interesses en raakvlakken heeft. Het zijn eerder vrienden dan collega’s."

Werken én ontspannen

"Ik ervaar een goede balans tussen hard werken en ontspannen. Verder merk ik echt dat AFAS een familiebedrijf is. De betrokkenheid en liefde voor medewerkers is groot. Niet alleen als het goed gaat. Ook als het even wat minder met je gaat is er oprechte aandacht. De directie kent haar mensen. Je bent absoluut geen nummer. Het is bijvoorbeeld feestelijk als je op je verjaardag veel kaarten en felicitaties van collega’s krijgt."

Sfeer creëren

"Als Commercieel Specialist probeer ik afspraken voor mijn Sales-collega’s te maken. Het doel is natuurlijk software verkopen. Toch ligt de focus niet per se bij keiharde verkoop. Door de sponsorschappen van AFAS bouwen we ook op andere manieren aan een band met leads of prospects. Als gastheer tijdens evenementen in ons theater, AFAS Live of AFAS Circustheater leer je mensen op een andere manier kennen. Ik vind het leuk in die setting een goede sfeer te creëren en te zorgen dat prospects zich op hun gemak voelen. In veel gevallen beginnen ze dan zelf wel over software. Deze aanpak maakt de opvolging makkelijker."

Nadeel: administratief werk

"Mijn werk is natuurlijk niet alleen maar leuk. Met onze software proberen we administratief werk te laten verdampen bij klanten. Dan houden ze tijd over voor de dingen die er echt toe doen. Je ontkomt nooit helemaal aan administratief werk. Vanuit onze visie is het logisch dat het administratieve deel van mijn werk, zoals het CRM-systeem bijwerken, niet echt favoriet is. Een andere taak waar ik niet altijd zin in heb, is de algemene telefoondienst. Sales neemt altijd op. Als klanten dan Support niet te pakken krijgen, proberen ze via ons doorverbonden te worden. Daar zit geen nieuwe business tussen en juist daar wil ik mee bezig zijn."

Meters maken

"Over de reistijd heb ik soms dubbele gevoelens. Vaak is mijn tijd in de auto een goed moment om de dag door te spreken met collega’s of vrienden te bellen. Uiteraard geniet ik ook van muziek. Reizen is minder al er iets gebeurd is en ik lang onderweg ben. Door corona heb ik de afgelopen periode veel minder kilometers gemaakt. Een groot deel van mijn werk speelt zich nu online af. Dat was even wennen, toch heb ik nu een goede balans gevonden. Hybride werken past goed bij me. Thuis maak ik meer meters en in Leusden kan ik juist mensen ontmoeten."

Verbinding zoeken

"Als ik naar Leusden ga, zorg ik in ieder geval dat ik een aantal afspraken heb. Ik ga naar kantoor om de verbinding met collega’s, prospects of klanten aan te gaan. Dat is ‘live’ echt anders dan online. Door overleggen juist op mijn kantoordagen te plannen, zoeken we elkaar automatisch op. Ook is het makkelijker om even een kop koffie te drinken en bij te praten." 

Eerst hardlopen

"Mijn werkdagen thuis en in Leusden zijn anders. De tijd die ik niet hoef te reizen, gebruik ik thuis om eerst hard te lopen. Als ik fris achter mijn scherm zit, doe ik eerst de mail. Daarna volgt de dagstart met mijn team. Ik vind het fijn om in de ochtend de ‘warme’ leads op te volgen. Bij de mensen die een brochure hebben gedownload, heb je al een haakje. Ze hebben informatie aangevraagd en dat is het vertrekstartpunt om te achterhalen waarom ze dit deden. Met die warme contacten werk ik aan mijn vertrouwen om in de middag ‘koud’ te bellen en te mailen. Ik sluit altijd af met mijn mail. Omdat ik interne vergaderingen vaak wandelend doe, zit ik gelukkig niet de hele dag naar mijn scherm te staren." 

Corona als innovatieprikkel

"Dat dit ritme voor mij goed werkt, heb ik gaandeweg geleerd. Ik moest best wennen aan de nieuwe situatie en dat geldt ook voor AFAS. Het is dan typisch dat corona hier juist een innovatieprikkel is. De verbinding met de organisatie en collega’s valt weg. De vraag is hoe je dat dan invult. Het resultaat is een aantal initiatieven zoals de dagstart, Breek in de week of de Icebreaker. Op die manier blijven we in verbinding.  Ook AFAS heeft deze situatie veel gebracht. We hebben gave nieuwe functionaliteit ontwikkeld, zoals het registreren van thuiswerkdagen. Verder verliezen Sales en Consultancy geen reistijd omdat afspraken grotendeels online zijn. Corona heeft bewezen dat sommige afspraken prima digitaal kunnen, terwijl we dat eerst nog niet goed durfden."

Uit je comfortzone

"Doorpakken is ook wel van toepassing op mijn eigen ontwikkeling. Mijn ontwikkelpad is duidelijk. Toch is het niet de bedoeling dat ik achterover leun. AFAS verwacht en eist dat ik zelf verantwoordelijkheid neem en proactief ben. Door uit mijn comfortzone te komen, kan ik de grootste stappen zetten. Hierbij word ik niet aan het handje meegenomen.  Tegelijkertijd sta ik er zeker niet alleen voor. Als ik hulp nodig heb of vragen wil stellen, is iedereen meer dan bereid me te helpen. Op die manier kan ik mezelf blijven uitdagen en op termijn de stap van Commercieel Specialist naar Sales zetten. Dat is wel mijn doel."

Tip voor sollicitanten: 

"In eerste instantie vond ik het best eng bij een softwarebedrijf als AFAS te solliciteren. Ik was bang dat ik de technologie en het jargon niet goed zou begrijpen. Ik heb zelf ervaren dat het niet nodig is je daar zorgen over te maken. Niet iedereen is geboren met een software-hart en dat hoeft ook niet. AFAS spijkert je wel bij op de inhoud. Het is veel belangrijker dat je je op je gemak voelt in de cultuur. Daar moet je passen. Dat is niet iets wat je kunt leren. Denk daar dus goed over na en volg je gevoel." 

Onze vacatures