Aan het woord: Commercieel specialist Max van Zutphen

“Ik vind AFAS een toffe werkgever”

 

Uitgelicht - Max van Zutphen

 

Werkt bij AFAS Sinds:

2021
Functie:

Commercieel specialist

 

Voor zijn stage wilde Max van Zutphen graag bij een groot bedrijf in de keuken kijken. Qua grootte leek AFAS goed te passen. Maar er waren veel meer redenen waarom hij een positieve klik voelde met de mensen die hij sprak. Hij ging het eerste gesprek in om een stage te regelen. En dat lukte. Nog mooier was dat hij direct na zijn stage bij AFAS aan de slag kon als Commercieel Specialist. Dit alles gebeurde ook nog volledig online. Een beter voorbeeld van de Doen-mentaliteit binnen AFAS vind je niet.

"Mijn eerste stage voor de studie Commerciële Economie deed ik in het mkb. Hierna wilde ik mijn horizon verbreden door kennis te maken met de corporate wereld. Ik zocht vooral naar kernmerken zoals een open, informele cultuur en de ruimte om fouten te maken. Allemaal dingen die bij mij passen. Hoewel ik AFAS nog niet goed kende, leek het me een bedrijf dat dit kon bieden." 

Plan B

"Mijn stage-opdracht was een mooie aanloop naar mijn rol als Commercieel Specialist. Voor leadgeneratie gebruikt AFAS vooral de website. In coronatijd liepen die leads iets terug. Daarom mocht ik een plan B bedenken. Juist bij grotere organisatie is AFAS niet altijd in beeld. Door een gesegmenteerde aanpak voor leadgeneratie te ontwikkelen willen we nog relevanter contact kunnen leggen met verschillende doelgroepen. Als stagiair kon ik samen met Sales nadenken over een effectieve aanpak."

Meteen in het diepe

"Tijdens mijn zes stagemaanden werkte ik vier dagen mee en besteedde ik een dag aan mijn scriptie. In het begin leerde ik vooral mijn directe collega’s kennen. Het credo hier is ‘doen’. Dus ik ben in het diepe gesprongen en meteen leads gaan opvolgen. Na zes maanden startte ik als Commercieel Specialist, een job die ik nu fulltime doe. Hierin is ook ruimte voor ontwikkeling ingeruimd. Bijvoorbeeld meekijken met collega’s, webinars en online trainingen."

Help-pagina’s bij de hand

"De ruimte om fouten te maken, was in het begin wel nodig. Zo heb ik een keer een bestaande klant als lead gekwalificeerd. Ik vergeet nu nooit meer in het dossier te kijken als iemand belt. Gelukkig biedt AFAS de kans dit soort dingen zelf te ontdekken. In een gesprek met een lead is het ook niet erg om toe geven dat je iets niet weet. Toch kan je dat niet eindeloos blijven doen. Als ik iets tegenkom dat ik nog niet weet, zoek ik het na het gesprek meteen op. Daarom weet ik nu hoe je een declaratie via de Pocket App indient of hoe je een transactie inboekt. De Help-pagina’s had ik altijd bij de hand." 

Geen haast om door te groeien

"In mijn functie heb ik veel klantcontact en het gros van de gesprekken die ik op een dag voer zijn leuk en interessant. Dat is mijn drijfveer. Het is een kick om mooie afspraken te regelen en de leadkwaliteit voor Sales te verbeteren. Ik werk veel samen met collega’s van Sales en we geven elkaar continu feedback. Door mijn stage ben ik ook direct betrokken bij initiatieven in de grootzakelijke markt. Het voelt goed dat ik daaraan kan bijdragen en in het traject word meegenomen. Verder kijk ik graag mee met Sales omdat ik die rol uiteindelijk ambieer. Ik wil doorgroeien naar Sales. Toch heb ik geen haast omdat ik nog heel veel kan leren."

Warme en koude gesprekken

"Het uitgangspunt in mijn werk is overigens niet per se verkopen. Ik wil vooral klanten helpen bij het aankopen. Daarom volg ik leads op. Een ander deel van mijn werk is koude acquisitie. Dat voelt voor mij wel als het ‘echte’ verkopen. Hiervoor moet je creatief zijn en initiatief durven nemen. De afwisseling tussen warme en koude gesprekken maakt mijn werk extra boeiend. Hoewel een deel van mijn werk online gebeurt, ben ik wel bij heel wat AFAS evenementen geweest. De avonden in ons theater of AFAS Live met prospects zijn echt leuk. Ik vind het interessant om te merken dat klanten dat ook zo ervaren. Het gebeurt regelmatig dat zij na een avond het initiatief voor de opvolging nemen." 

Uitreiken en vragen stellen

"Mijn ontwikkeling past volgens mij goed bij de AFAS cultuur. De sfeer is open en informeel, maar je moet wel zelf op uit om dingen voor elkaar te krijgen. Als je uitreikt en vragen stelt, wil iedereen je helpen, binnen en buiten je eigen team. Dat ervaar ik niet anders nu veel online gebeurt. Ook dan is er veel aandacht voor verbinding. Het Cultuurcafé, waarbij alle collega’s een keer per maand in Leusden samenkomen, is alleen digitaal. Daar omheen worden dan leuke dingen geregeld. Bijvoorbeeld een borrelpakket dat thuis wordt afgeleverd." 

Een relaxte sfeer

"Het is fijn om te merken dat je als medewerker belangrijk bent. Ik vind AFAS dan ook een toffe werkgever. We hebben een gaaf pand, doen veel leuke dingen samen en alles gebeurt in een relaxte sfeer. Bovendien is er alle ruimte voor gekheid of creativiteit. Die insteek straalt af op iedereen binnen de organisatie. We staan allemaal hetzelfde in de wedstrijd. Ik werk alleen maar met goede teams om me heen. Het maakt niet uit of het Support of Marketing is, iedereen gaat ervoor."

Rust inbouwen

"Onze cultuur zorgt soms ook wel voor uitdagingen. ‘Ja, doen we’ zit ingebakken in mij en in AFAS. Ik vind het lastig om nee te zeggen. Maar leuke activiteiten, zoals rondleidingen, sollicitatiegespreken en evenementen kosten wel gewoon tijd. Zeker toen ik mijn werk combineerde met het schrijven van mijn scriptie, liep ik daar tegenaan. Ook op andere vlakken is het verstandig soms wat rust in te bouwen. Bijvoorbeeld in gesprekken met leads. Ik probeer soms te snel te scoren, terwijl juist de weg naar het doel belangrijk is. Daar haal je vaak waardevolle informatie voor Sales op. Ik kijk daarom regelmatig mee bij de ervaren Sales-mensen om te leren hoe zij de rust houden en input verzamelen." 

Tip voor sollicitanten: 

"Ik heb bij AFAS echt alle ruimte om te ontwikkelen. Spreekt mijn verhaal je aan? Als je in gesprek gaat met een van mijn collega’s voor een kennismaking of sollicitatie adviseer ik je creatief te zijn. Bereid je goed voor en ga vooral niet alleen maar zenden. Laat zien dat je nieuwsgierig bent en stel vragen. Vergeet daarbij ook de inhoud niet. Durf en doe, en reken maar dat er dan kansen voor je liggen bij AFAS. Kijk maar naar mij!"

Onze vacatures