“Wat voor sollicitant jouw voorkeur heeft als werkgever, is natuurlijk persoonlijk. Zelf word ik altijd heel blij van mensen die zichtbaar hun best voor je hebben gedaan. Iemand die er verzorgd uitziet – lees: geen gekreukte broek en de schoenen netjes gepoetst – krijgt van mij al direct pluspunten,” aldus Zondag.
Fouten van enthousiasme
Maar ook de mate van voorbereiding en de open houding van een sollicitant zijn punten waar Zondag kritisch op is. “In principe verwacht ik altijd een enthousiaste, gedreven kandidaat voor me te hebben. Je solliciteert immers met een reden, toch? Je wilt graag bij dat betreffende bedrijf werken en hebt dus als het goed is van jezelf al een gedreven houding tijdens het gesprek. Bij AFAS maken we niet zelden mee dat kandidaten hun andere sollicitaties voor ons afzeggen. Die motivatie moet je hebben.” Die gedreven houding moet volgens Zondag wel oprecht en dus intrinsiek zijn. “Ik verkies de fouten van enthousiasme boven de zelfingenomenheid van wijsheid.”
Zondag geeft zich bloot
Een andere tip die Zondag sollicitanten zou willen meegeven is iets van zichzelf te laten zien tijdens zo’n belangrijk gesprek, of in het algemeen. Hij onderbouwt de tip met een persoonlijk voorbeeld. “Ik had ooit een presentatie met Professor Dr. Erik Scherder bij de KLM. Dat wij samen op dat podium zouden staan, zag ik pas op het allerlaatste moment. Ik was echt in shock, zo’n groot talent waar ik naast mocht staan…. Toen besloot ik hem, maar ook mijn luisteraars gewoon open te vertellen dat ik enorm gespannen was voor ons optreden. Die openheid waardeerde hij enorm.”
Een ander kijkje in het leven van Herman Zondag krijgen we als hij wijst op het belang van het overtreffen van de klantverwachting – of in dit geval de verwachting van de potentiële nieuwe werkgever. “Het is de toon die de muziek maakt. Wees dus verrassend. Onlangs werd mij tijdens een weekendje weg bij het ontbijtbuffet gevraagd of ik goed geslapen had. Normaal wordt direct naar je kamernummer gevraagd, maar deze hotelmedewerker vroeg me pas aan het eind van het korte onderhoud nog even naar het kamernummer met een kleine knipoog en de toevoeging: ‘Sorry, dat kamernummer hebben we nodig voor onze administratie… Dat begrijpt u wel hé?’ Dan wordt een verplichte enigszins stomme administratieve vraag gewoon iets leuks. Dat vond ik heel prettig.”
Drijfveren zijn key
Tot slot hamert Zondag nog maar eens op het enthousiasme om voor een bepaald bedrijf aan de slag te gaan. “Je cv is eigenlijk helemaal niet interessant. Het is wel handig als je jezelf ontwikkeld hebt, maar de intrinsieke gedrevenheid is key. De rest kun je leren. Maar daar moeten bedrijven dan wel voor open staan. Zij moeten kunnen kijken naar de drijfveren de wil van een kandidaat. Niet per se naar wat hij of zij kan. Dát is de juiste instelling.”