Een goede foto is belangrijk, want een eerste indruk wek je maar één keer. En met een goede foto bedoelen we niet die ene waarop je laat zien hoe puik je eruit ziet in je zwembroek. Of die waarop je duidelijk maakt dat je óók enorm talent hebt voor het atten van shotjes. Een goede foto laat je gezicht zien, liefst lachend, en straalt toegankelijke professionaliteit uit. Zorg dus voor een foto van goede kwaliteit, met een neutrale achtergrond, en waarop je in de camera kijkt. Al het andere bewaar je maar voor Facebook of Instagram.
Over Facebook en Instagram gesproken: zorg dat je je profielen overal op privé zet. En google jezelf eens. Dat doet je toekomstige werkgever namelijk ook. Dit lijkt misschien een rare tip in een blog over LinkedIn – maar we willen de kans zo groot mogelijk maken dat mensen ook daadwerkelijk op je LinkedIn terecht komen.
Als je solliciteert, is je brief belangrijker dan je cv. En de samenvatting die je over jezelf schrijft op LinkedIn, is ook een soort sollicitatiebrief. Maar dan een heel algemene. Zorg dus dat je flink aandacht besteedt aan die samenvatting. Maak er een opsomming van jouw zakelijke kwaliteiten en ervaringen van, en zorg dat lezers ook iets meekrijgen van je karakter. Die bepaalt immers je manier van werken. En wil je zeker weten dat mensen je ook echt geloven? Zorg dan dat een ander iets over je vertelt. Een goede aanbeveling is goud waard.
Ben je starter op de arbeidsmarkt? Dan is het een beetje vreemd als jouw LinkedIn-profiel groter en indrukwekkender is dan dat van je toekomstige baas. Blijf daarom realistisch. Niet iedere functie waarbij je officieel de baas was over je collega’s geeft je het recht op te scheppen over excellente leiderschapskwaliteiten. En het regelmatig wisselen van fusten maakt je geen expert op het gebied van verandermanagement. Weet wel waar écht je kracht ligt. En vertel vooral hoe je je wilt ontwikkelen. Dat spreekt aan. Want vergeet niet: ook je baas was ooit een starter.