Sinds 2023 is Jonas geïntegreerd in onze software. Op de marketing- en commerciële afdeling maken we daar inmiddels volop gebruik van. Waarom? Omdat Jonas ons werk sneller, slimmer én leuker maakt. Daniëlle de Ridder, manager Team Commercie, en Jasper Boot, marketeer bij AFAS Software, delen graag hun ervaringen.
Onze blog beginnen we met mijn ervaring als manager van Team Commercie. Wij op de commerciële afdeling praten liever dan we typen. Logisch, want dagelijks voeren we tientallen gesprekken met potentiële klanten. Dankzij Jonas kunnen we eenvoudig extra informatie toevoegen aan dossieritems via een audio-opname. Superhandig, want zo heb je je toetsenbord niet meer nodig.
Onze telefoongesprekken worden al jaren automatisch getranscribeerd. Daardoor hoeven we niet mee te typen tijdens een call, en kunnen we onze volledige aandacht richten op de potentiele klant. Geen afleiding, wél volledige focus op de wensen en behoeften van de prospect. En dat is waar het om draait.
Wat ons ook helpt: Jonas vat alle reacties samen die we tijdens het contact met de potentiële klant in de Commercie-aanvraag hebben gezet. Zo weten wij in twee zinnen wat er eerder is besproken en kunnen we hierop anticiperen.
De commercieel specialisten en Sales trainees gaan geregeld mee op afspraak met onze Salesmanagers. Sinds Profit 6 kunnen ze gebruikmaken van spraaktaken in de software. Na afloop van een demo spreekt de Salesmanager in de AFAS Pocket App in wat er besproken is. Thuis nog een verslag maken? Niet nodig. Jonas zet het direct in het dossier.
Ook marketeers maken hier gebruik van, bijvoorbeeld na interviews of klantbezoeken. Jasper schreef daar onlangs nog een blog over. Hoe makkelijk is het namelijk als je op klantbezoek gaat voor een interview, dat je het vervolgens opneemt met spraaktaak en niet hoeft mee te schrijven.
Jonas helpt mij als marketeer in de workflow door opdrachten automatisch uit te voeren en mij te ondersteunen bij het nemen van beslissingen. Hij analyseert mijn taken op de achtergrond en geeft mij precies op het juiste moment een antwoord of advies. De AI-teksten verschijnen bijvoorbeeld na een specifieke actie of taak. En goed om te weten: ik bepaal zelf wie de AI-resultaten mag zien en of ik ze gebruik en/of aanpas.
Een reactie toevoegen aan een dossieritem? Ik geef Jonas een opdracht en hij doet het voor me. Denk aan het samenvatten van een gesprek, het vertalen van een tekst of het formuleren van een nette opmerking. Zo werk ik sneller én consistenter.
Maar wat doen we eigenlijk met al die data? Heel simpel: we gebruiken het om de processen tussen Commercie en Marketing te versterken. Binnen de marketingafdeling worden af en toe telefoongesprekken teruggeluisterd om te ontdekken of er bepaalde signalen of trends spelen binnen een branche. Deze inzichten kunnen we vervolgens verwerken op de landingspagina.
De volgende stap is dat we straks een koppeling realiseren via Spraaktaak tussen Commercie en Marketing. Zo kunnen we marketeers verrijken met relevante informatie die wij horen van potentiële klanten. Dit gaan we inrichten via de workflow.
AI gebruiken klinkt misschien spannend, maar de voordelen zijn enorm. Jonas vervangt je werk niet, hij ondersteunt het. En dat maakt je werk persoonlijker én leuker. Door Jonas dagelijks in te zetten, wordt het écht je nieuwe collega. Wij kunnen uit ervaring zeggen: op de marketing- en commerciële afdeling is ons werk er een stuk fijner van geworden.
Onze vraag aan jou luidt dan ook: Ga jij vandaag ook aan de slag met Jonas? Ontdek de mogelijkheden van Profit 6.